Brownies (LCHF)

Här kommer, efter önskemål, receptet på de brownies som jag bakade igår. Påminner om att alla recept jag numera och i framtiden lägger ut är LCHF. Inget annat skrivs här. Detta är ett recept ur Annika Rognebys senaste bok "Bakglädje till vardags och fest". Rekommenderar verkligen den boken till er NEJ-sägare. Och även ni andra förstås!
 
Brownies
ca 20 bitar
 
3 ägg
1,5 dl sukrin
100 g smör
1 dl mjölk (jag tog röd, minst mjölksocker)
1 dl mandelmjöl
0,25 dl BAKEPRO
0,25 dl fiberhusk
1,5 msk kakao
1,5 tsk bakpulver
1 dl hasselnötter/mandel/pecannötter
75 g mörk choklad (70%)
 
Glasyr: 
1 dl vispgrädde
100 g mörk choklad (70-85%)
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och rör ägg och sukrin fluffigt. Tillsätt mjölne i smöret och blanda vätskan tillsammans med äggblandningen. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i smeten. Grovhacka nötterena och chokladen. Vänd ner i smeten och rör om. Bakpappersklä en långpanna (20*26 cm) och häll smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen, ca 35 min. Låt kakan svallna. 
Häll grädden i en kastrull och bryt ner chokladen. Värm grädde och choklad på låg värme. Rör hela tiden. 
När all choklad smält, dra kastrullen åt sidan och låg svalna. Glasyren blir då något trögflytande. 
Låt kakan stå kallt och skär sedan i bitar. 
 
Riktigt god kaka måste jag säga! Jag hade dock inget BAKEPRO hemma så jag tog 1,25 dl mandelmjöl istället. Jag tog även lite extra grädde i glasyren, tycker alltid att det blir så snålt annars. Sen tog jag 85% choklad, för att inte få den att bli så söt=man vill ha mindre! :) Perfekt! 

Kommentarer
Sara Wetterlind säger:

Gud så smarrigt Johanna! Detta måste jag provlaga någondag! :)Tack!

2012-08-02 | 11:04:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback