Kålrotspommes

Igårkväll mixtrade jag lite i köket. Blev sugen på att testa någon ersättning till pommes frites. Det som fanns i affären var - kålrot! Självklart tänkte jag! Det är ju jättegott och bara 4,6g kh/100 g, perfekt!
 
Börja med att skala kålroten. Skiva den sedan i önskad storlek, men ca 0,5-1 cm breda bitar. Lägg över på en plåt och häll över olja. Sen kryddade jag med vitlöksblandning, paprikapulver och salt. Tjofs in i ugnen på ca 250 grader, i 20-25 min. Se upp så att de inte blir för mjuka, "sladder-pommes" vill man ju inte ha :) 
Detta serverade jag tillsammans med en marinerad kycklingfilé, sallad och vitlökssås.
Sjuuuukt gott! 
Blev dock väldigt mätt, så orkade bara hälften :) 

Kommentarer
Marja - Baka Sockerfritt säger:

Vilken kul idé att göra pommes på något nyttigare än potatis!

2012-08-26 | 16:30:56
Bloggadress: http://bakasockerfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback