Brev till GT:

Idag fick jag nog. Kände att felmärkningen på Ica´s kokos störde mig så mycket att jag behövde få det ur mig. 
 
Här kan ni läsa mer om felet: 
http://nejtillkolhydrater.se/2012/august/felmarkt-kokos-ica-i-love-eco.html
 
Jag har sedan en tid tillbaka Frida Boisen (tidigare chef.red. på ToppHälsa), numera chef.red. på GT, på facebook, så jag tog helt enkelt tag i saken och skrev ett mejl till henne: 
 

"Hej Frida! Jag har följt dig sen din tid på ToppHälsa och tycker du är grym! Dock saknar jag dig på tidningen, inte alls lika bra utan dig. Du gör såklart ett jättebra jobb på GT också! :)

Jag tänkte höra med dig, vi är ett stort gäng med "hälsointresserade" människor som uppmärksammat en sak som vore bra om det kom ut. Du kanske inte tycker det är nåt alls att skriva om, men jag nämner det i alla fall.

Det är ICA´s ekologiska kokos jag vill tipsa om. Den är så extremt felmärkt. På paketet (sen många, många månader tillbaka) står det att kolhydraterna ligger på 1,5g/100g. Det skiljer väldigt mycket mot andra vanliga och även ekologiska märken som ligger på minst 6,4 g/100g. En annan tjej ringde upp Icas konsumentservice och ifrågasatte detta och fick till svar att den faktiskt var just felmärkt. Det rätta värdet ska vara 7,3, vilket för mig är helt galet hur det kan bli så fel. Kvinnan på Ica sa att man ska märka om dom när nya paket trycks, men hur länge räcker en uppsättning påsar? Hur länge får en produkt vara så felmärkt? Googlar man tillbaka i tiden, så verkar det som att paketen varit så felmärkta i flera år. Jag tycker detta är riktigt lurendrejeri. För oss, idag många, människor som dragit ner betydligt på kolhydraterna av hälsoskäl, är det betydande skillnad på 1,5 och 7,3g!

Jag skulle bli jättetacksam om detta uppmärksammades. Det är Inte okej."

Nu är det bara att vänta på svar..


Kommentarer
Anita Stridh säger:

Bra Johanna!.. mycket bra!.. Nu håller vi tummarna..:-)) kram

Svar: Ja, inget svar ännu..!
kanduvisslajohanna.blogg.se

2012-12-10 | 11:53:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback