Helstekt fläskkarré

I början av veckan hittade vi billig fläskkarré på Ica. 1 kg för endast 35 kr. Vilket kap! Så då fick det såklart bli en stek av det hela. Riktigt smaskigt blev det, så här kommer receptet! Detta är dock inte helt strikt LCHF, jag valde att för en gång skull ha i lite honung i min marinad. Det ger en väldigt god smak. Det är ju bara att utesluta den om man inte vill använda. Jag äter aldrig honung annars, men just till detta kände jag att det vore gott. 
 
1 kg hel fläskkarré
 
Marinad: 
½ dl soja
1 msk citronsaft
½ dl rapsolja
2-3 msk honung
1 msk torkad timjan
Ev. lite mer salt
 
Blanda marinaden och låt köttet marineras i några timmar. Sätt ugnen på 125grader. 
Bryn steken runt om i rikligt med smör. Lägg över köttet i en ugnsform och stick i en termometer i köttet innan du ställer det i ugnen. Jag tog ut köttet när det var på 68grader och lät det sen vila i folie i ca 15 min (köttets innertemperatur stiger när det får vila), medans jag gjorde såsen. Köttet tog ca 3 h i ugnen. 
 
Gräddsås:
Spadet och stekskyn från köttet
4 dl vispgrädde
2 tsk soja
1 tsk kalvfond
Rätt mycket svartpeppar
1 dl torkade trattkantareller, "krusade"
 
Koka samman alla ingredienser till önskad tjocklek och smaka av.
Grädde kokar ihop, så någon form av "redning" behövs inte! 
 
Skär tunna skivor av köttet och servera med såsen och smörstekt vitkål. 
 

Kommentarer
Anna säger:

Mums, vad gott!

2012-11-09 | 21:06:03
Bloggadress: http://overenskommelsen.blogg.se
Caisa säger:

Det gör vi tycker jag! Kommer dock äta bär, men ingen sötning i övrigt. :)

Måndag gäller det då! :)

Svar: Yes, måndag gäller det! Jag ska i den mån det går verkligen försöka utesluta även hallonen, men kommer få äta det EN dag på helgen :) Det låter väl bra?
kanduvisslajohanna.blogg.se

2012-11-10 | 06:35:06
Bloggadress: http://lchfklubben.se/Caisa/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback