Marängswiss

Igårkväll myste jag och Ellinor till det och gjorde marängswiss. Självklart på LCHF-vis. Gjorde allt själv dessutom, vilket känns grymt bra. Vaniljglass, maränger, chokladsås. Sen hade vi hallon och grädde till också. Riktig fettbomb, och OJ så mätta vi blev. 
 
Vaniljglass utan glassmaskin
 
5 dl grädde
3 äggulor
1 tsk sötning (stevia strö/sukrin)
1 vaniljstång
1 tsk vaniljpulver
 
Vispa äggulorna och 1 dl av grädden tillsammans med sötningen, urgröpt vaniljstång och vaniljpulvret. Blanda i resten av grädden och vispa fluffigt. Häll i en form/burk (jag tog en springform) och släng in i frysen i några timmar. Tänk på att ta fram den i god tid innan den ska ätas. 
 
Chokladsås
Enklaste någonsin!
 
1 dl grädde
100 g choklad, 70%
1 tsk sötning (stevia strö/sukrin)
 
Värm grädden i en kastrull, bryt chokladen i bitar och blanda ner så den smälter. Ta ev i sötning om du känner att det blir lite bittert. Låt stå 5 min så den tjocknar lite. 
 
Maränger
(Annika Rogneby-Bakgläde till vardags och fest)
 
3 äggvitor
0,5 dl sötning (stevia strö/sukrin)
1 krm ättika/citronjuice
 
Sätt ugnen på 125 grader. Vispa äggvitorna långsamt i ca 1 minut. Tillsätt sötning och ättika/citron och vispa kraftigt i ca 10 min. Spritsa ut marängerna på en pappersklädd plåt. 
Grädda mitt i ugnen i 50-55 min eller tills marängerna lossnar från pappret. 
Tänk på att marängerna är mjuka hur länge de än är i ugnen (i stort sett), men blir väldigt frasiga efter en stund ute. Alltså, ta ut dom i tid även fast de inte känns "klara". 

Kommentarer
Anna säger:

De får bli hamburgare på menyn nästa vecka :P Men galet vad gott detta ser ut att var.. Få ta mig en toast nu tror jag :P

2012-09-13 | 21:04:38
Bloggadress: http://overenskommelsen.blogg.se
Anna säger:

Önskar dig en fin helg!kram

2012-09-14 | 20:10:18
Bloggadress: http://overenskommelsen.blogg.se
Anna säger:

De blir fullt upp i helgen. Vad ska du hitta på?

2012-09-14 | 20:49:03
Bloggadress: http://overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback