Restmat - riktig höjdare!

Eftersom vi åker till Turkiet imorgon, så vill jag gärna rensa i kylskåpet innan. Vill inte slänga mat, så då är det ju bättre att försöka äta upp det som inte klarar sig någon längre tid. Typ sallad, öppnade mejeriprodukter osv. 
Så igår hade jag en kycklingfilé som proteinkälla och sen ett halv vitkålshuvud och en zucchini. Vad kunde det bli då tro? Jo, en vitkål -och zucchinigratäng som visade sig gå upp bland topp 10 i maträtter!
Tänkte därmed dela med mig av receptet. Hoppas att jag inte glömmer nåt nu..
 
Vitkål -och zucchinigratäng
6 pers
 
½ vitkålshuvud
1 zucchini
½ purjolök
1 vitlöksklyfta
200 g philadelphia
1 dl grädde
2 tsk sambal oelek
salt, peppar
150 g riven ost
 
Sätt ugnen på 225 grader. Hacka löken, vitkålen och zucchinin i småbitar, fräs i olja tills det mjukar lite (inte helt). 
Blanda ihop philadelphia, grädde, sambal, salt och peppar. Rör i grönsaksblandningen i philadephiaröran. Lägg i en ugnsform och strö över osten. Grädda i mitten ca 20-25 min, tills osten smält. 
 
Riktigt gott! Bra eftersom det går att äta vegetariskt också, vilket jag ska göra idag! 
 
Detta recept är komponerat av mig själv, låna gärna men länka isåfall hit.
   

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback