Nyårspannacottan

Gott nytt år på er allesammans!
 
Jag bara måste dela med mig av desserten jag gjorde till vår nyårsmiddag. Vansinnigt gott!
 
Citron och kokospannacotta
 
4 port
 
Citron:
2 gelatinblad
2 citroner
Knappt 4 dl grädde
2 msk stevia strö
En knapp tsk vaniljpulver
 
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Riv skalet på citronerna och lägg det i en kastrull. Tillsätt grädde, sötning och vaniljpulver. Koka upp och rör om. Dra kastrullen från värmen.
Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i den varma gräddblandningen. Fördela i 4 portglas.
Täck med plastfolie och ställ kallt i ca 5 h (så lång tid för att inte nästa pannacotta ska blandas ner i denna.)
 
Kokos:
2 gelatinblad 
300 ml krämig kokosmjölk (jag använde Santa Maria´s Extra creamy coconut milk)
1 tsk citronsaft
1,5 msk stevia strö
 
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp kokosmjölken med citronsaft och sötning, låt småputtra några minuter. Dra bort från värmen. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i den varma kokosblandningen. Låt svalna 5-10 min. Häll i glasen över den stelnade citronpannacottan och täck med plastfolie. Ställ kallt i ca 4-5 h.
Dekorera med några hallon vid servering.
 
Receptet på kokospannacottan är hämtat, och modifierat, från 56kilo. Citronpannacottan har jag mixrat ihop själv.
 
 
 
 

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback