Sötsug 2.0

Sen innan helgen har jag haft ett extremt sug efter godis. Just lösgodis, och inget annat. Hade det varit i mitt tidigare liv (eller ja, för bara 1,5 år sen) hade jag sprungit iväg direkt och köpt en laddning. 
I helgen har det inte spelat någon roll vad jag gjort eller ätit. Försökte bota det med både chokladmousse och jordgubbar, men icke. Det var lösgodis kroppen ville ha. Eller hjärnan kanske?
Igår eftermiddag bestämde jag mig, jag skulle testa kroppen. Ge efter för mitt sug. Jag hade vid den tidpunkten insett att jag inte skulle få bort suget. Det hade inte försvunnit på 5 dagar och skulle alltså inte försvinna. 
Jag kände dessutom att jag nog faktiskt kommit såpas långt att kroppen kan ta det. Jag kände att kroppen skulle kunna hantera det och inte ge mig världens sötsug så jag fick börja om från noll igen. 
Så jag gick till Hemmakväll och köpa 12 bitar av mina favoritgodisar. Jag trodde sen min kolhydratdag i dec att jag inte skulle tycka de var gott, utan alldeles för sött. 
OJ så fel jag hade. Det var nämligen extremt gott. På 10 min hade jag smäckt i mig alla 12 bitarna. Utan att knappt tänka efter. Jag tog bl.a. en Riesen, vilken jag inte ens minns att jag åt. Helt sjukt. Socker är gift
 
Efteråt kände jag mig äckligt mätt och uppblåst i ca 1 timme. Munnen var riktigt sliskig, tänderna helt sega och "gnissliga". Farligt. Men efter en timme kände jag ingenting mer. Men suget var totalt borta. Det hade hjälpt direkt. Och jag har inte känt av minsta sug idag heller, så jag är jättenöjd att jag faktiskt åt godiset. 
 
Dessutom har jag nu insett att om jag är gaaalet sugen någon gång och det är något väldigt speciellt tillfälle, så påverkar det inte min kropp överdrivet mycket att äta några bitar (läs inte 1 kg). 
Kroppen idag då? 
- 0,1 kg från igår, midjemåttet är detsamma och jag är inte det minsta uppsvälld. Känner mig precis som vanligt. 
 
Många tycker säkert att jag är helt knäpp som gjorde detta, men det var lite av ett test som jag dessutom är jättenöjd med. Nu vet jag ännu bättre hur min kropp fungerar. 
Att prova ger lärdom! 
 
P.S: Detta innebär självklart INTE att jag kommer börja äta godis nu, utan som sagt, jag vet att det funkar vid väldigt speciella tillfällen. 
 

Och just det, det var ett medvetet val ;) Välövervägt och väldigt icke-impulsivt. 

Kommentarer
Kajsa ♡ säger:

Bra att du gav efter! :) Men var det inte pinsamt att köpa så lite på Hemmakväll? :D :P

Svar: Haha nejdå, mer pinsamt att köpa massor! ;)
kanduvisslajohanna.blogg.se

2013-03-06 | 19:53:19
Bloggadress: http://doucare.nu
Caisa säger:

Du måste sluta förklara dig, för i vettiga mängder är ju socker inte direkt dödligt. Visst är det inte nyttigt, men det finns ju inbyggt i vår natur att tycka om sött. Ibland, precis dom den här gången för dig, var det precis det du behövde förmodligen. Nu kan du fokusera på att vara precis lika nyttig som du alltid är istället för att gå och vara sugen :)

Svar: Vad menar du med att jag måste sluta förklara mig?
kanduvisslajohanna.blogg.se

2013-03-08 | 23:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback