Pepparkaksmuffins med lingonfrosting - LCHF

Igår var min vän Carro här på fika, så jag bjöd på pepparkaksmuffins med lingonfrosting. Riktigt goda måste jag säga. Saftiga och lagom söta. Jag använde grunden utav detta recept, men ändrade efter vad som fanns i mitt kylskåp. Det stod dessvärre inte hur många muffins receptet var till så jag chansade och de blev nog aningen höga, alltså mycket längre tid än angett i det receptet. Men håll koll på ugnen bara, så går det säkert bra! :) 
 
100g smör
3 ägg
1 dl philadelphiaost
2 dl grädde
Knappt 1 dl sötning
2 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
2 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
Drygt 1 tsk av kanel, ingefära och nejlika
½ tsk kardemumma
Lite vaniljpulver
Lite salt
 
Sätt ugnen på 180grader. Smält smöret och rör ihop med äggen. Blanda ihop alla torra ingredienser, rör i grädden och färskosten. Vispa ihop alltsammans med äggsmeten. Klicka smeten i muffinsformar och grädda ca 15 min. 
 
Lingonfrosing: (inga exakta mått)
1 dl grädde
En klick philadephia
1-2 msk sockerfri lingonsylt
 
Vispa grädden hårt och vispa i philan. Rör i lingonsylten. Spritsa eller klicka ut på muffinsen. 
Smaklig fika! :)
 
Not: Jag gjorde 8 stora muffins och fick ha 25-30 min i ugnen. Men å andra sidan tycker jag "cupcakes" ska vara modell större :) 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback