Kyckling med mozzarella och grillad paprika

Har en känsla av att detta recept kommer provas en del efter att jag la upp det på Insta igår? :) 
Och snälla ni, gör det. Det var SÅ GOTT. 
 
8 pers
 
900g kycklingfilé
2,5 dl creme fraiche
1 dl grädde
2 tsk sambal
salt och peppar
Paprikapulver
300 g grillad paprika (jag använde Fontanas)
2 bollar mozzarella
4 vitlöksklyftor
Färsk basilika
En liten påse pinjenötter
 
Sätt ugnen på 225grader. Dela kycklingfileerna i två, så de blir tunnare. Lägg i en smord ugnsform. Salta och peppra. Blanda samman fraiche, grädde, sambal, paprikapulver, salt och peppar. Häll smeten över kycklingen. 
Hacka paprika, mozzarella och vitlök i rätt stora bitar. Fördela det över fraichetäcket och strö över pinjenötter och hackad basilika. Ställ in i ugnen i ca 15 min, tills det fått färg och du bedömer att kycklingen är klar. 
 
Jag serverade min kyckling med smörstekt sparris. Nästa gång blir det nog spenat-och avokadosallad till. 
Mums! 
 

Kommentarer
Cecilia säger:

Hej!

En fråga om tiden i ugnen? 15min har du skrivit ? Men rå kyckling behöver väl mycket längre än så i ugnen?
Har ett liknande recept och där ska den stå i ugnen minst 45 grader.
Tryckfel eller är det inte rå kycklingfilé man ska används?

Svar: Hej! Nej det stämmer. Jag har gjort detta recept många, många ggr efter mitt inlägg och eftersom jag delar kycklingen i mindre bitar och den kokar i sås så räcker det med 15-20 min. Men storleken på bitarna avgör ju såklart! Testa, du kommer inte ångra dig :)
kanduvisslajohanna.blogg.se

2018-02-13 | 17:29:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback