Godaste mjuka pepparkakan

Efter förfrågan från Sofie kommer här ett underbart recept på mjuk pepparkaka.
 
ca 12 bitar
 
125 g smör
2 tsk kanel
1,5 kardemumma
1 tsk malen nejlika
1 tsk ingefära
3 ägg
3/4 dl sukrin
1½ dl mandelmjöl
1 dl bakepro
2 tsk bakpulver
½ dl hett vatten
 
Sätt ugnen på 175grader. Smält smöret och låt svalna lite. Vispa ägg och sukrin.
Blanda mjöl, bakepro, bakpulver och kryddorna. Rör ner i äggblandningen. 
Blanda det smälta smöret med det heta vattnet och blanda ner i äggsmeten. 
Häll smeten i en sockerkaksform. Grädda mitt i ugnen ca 20-30 min. 
Håll koll på tiden, det går fort de sista minutrarna! 
 
Grundreceptet kommer från Katrin Zytomierska, men jag har ändrat lite till det som jag tycker passar bättre. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback