Baconlindad fläskfilé med blomkål- och spenatgratäng

Ursäkta för dålig update i helgen. Det har för en gång skull varit fullt upp :) Äntligen! I lördags var vi iväg och shoppade lite pyssel och annat skoj, tänkte sätta mig med årets julkort i veckan. Perfekt att göra när jag har all tid i världen :) Igår var vi hos min farmor på middag, men det kommer i nästa inlägg tillsammans med en supersmarrig hallonpaj! 
Tills dess får ni receptet på våran lördagsmiddag, så otroligt gott!
 
Baconlindad fläskfilé
 
1 fläskfilé
1 pkt bacon
salt och svartpeppar
 
Sätt ugnen på 200-225grader. Putsa filén, salta och peppra (tänk på att baconet är salt i sig, så var försiktig med saltet). Linda baconskivorna runt filén. Bryn runt om i smör och lägg över i en form och stek färdigt i ugnen i ca 20-25 min. 
 
Blomkål- och spenatgratäng (från http://nejtillkolhydrater.se)
 
1 stort blomkålshuvud
4 cm purjolök
1 påse babyspenat (färsk)
3-4 dl grädde
ca 2 dl riven ost
salt och svartpeppar
 
Sätt ugnen på 200-225grader. Dela blomkålen i små buketter, strimla purjolöken och varva detta tillsammans med spenatbladen i en ugnsform. Häll över grädden och krydda efter smak. Toppa med osten. Skjutsa in i ugnen i ca 40 min. 
Kalasgott! 

Kommentarer
Caisa säger:

Ja precis. Det vore jättekul! :) Men har inte du gips eller blandar jag ihop dig med någon?

Svar: Haha, jo i nuläget har jag det! Men jag ska bli fri om 2 veckor, så en stund efter det kan jag gå vet du ;) Är så tränings-och promenadsugen så det är inte klokt!
kanduvisslajohanna.blogg.se

2012-10-30 | 10:28:41
Bloggadress: http://lchfklubben.se/caisa/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback