Världens godaste hallonpaj

Tack Caisa (http://lchfklubben.se/caisa/) för ännu ett otroligt gott recept! 
 
Igår var vi som sagt hos min farmor och skulle äta middag. Jag är rätt van vid det här laget vid att det alltid är kolhydrater i andras mat, så jag sprang (haha, komiskt! Snarare hoppade..) in på Ica på vägen och köpte med mig en salladsbas och keso, jag visste nämligen att vi skulle få fläskfilé och jag chansade på att den inte låg i någon sås gjord på mjöl. Och guess what? Det gjorde den inte! Alltså blev min middag fläskfilé med sallad och keso. Tyvärr inget fett, blev alltså inte så mätt, så det var tur att jag bakat denna gudomliga hallonpaj till efteråt ;) Pajen fick väl godkänt av 5 ja-sägare, över 50 år! Fantastiskt bra betyg ;) 
 
Till 6-8 pers 
(Caisa skrev till två formar, men det tyckte jag blev alldeles för lite så jag tog 2/3 i en form och gjorde tre småportionspajer med resten.)
 
150 g smält smör
1 ägg
1 msk stevia strö
2 dl mandelmjöl
1,5 dl kokosmjöl
0,5 dl kokosflingor
2 tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 200grader. Blanda samman alla ingredienser med elvisp. Tryck ut degen i formen så att kanten blir ca 3 cm hög. Förgrädda skalet i ca 10 min. Gör under tiden fyllningen. 
 
2 dl smetana
1 dl fraiche, 34%
½ dl stevia strö
2 tsk vaniljpulver
2 ägg
500 g halvtinade hallon
 
Ändra ugnstemperaturen till 180grader. Vispa ihop alla ingredienserna och blanda ner hallonen. Häll smeten i det förgräddade pajskalet. Fyllningen ska vara ca 2 cm djup (beror på tillagningstiden). Skjutsa in i ugnen ytterligare 30 min. Täck över med folie de sista 10 min så att inte ytan bränns. 
Låt svalna helt innan servering så att fyllningen hinner stelna. Servera med lättvispad grädde. 
 
Jag bakade våran paj på förmiddagen och lät den "stelna" i rumstemperatur tills vi strax innan fikan vid ca 16 slängde in den i ugnen lite. Halvt-ljummen med lättvispad grädde var den perfekt!
 
 
 
 

Kommentarer
Caisa säger:

Men tack, vad söt du är! :)

PW får det bli då minsann! På med broddarna kanske för säkerhets skull? ;-)

2012-10-30 | 21:50:24
Bloggadress: http://lchfklubben.se/caisa/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback