Scones

Jag har börjat tröttna på all frukostmat, har man ätit LCHF i flera månader så är det lätt att tröttna på typ äggröra, stekt ägg osv..även om jag älskar ägg! Så för att inte riskera att tröttna helt så testar jag hela tiden nya recept på saker (går ju an när jag pluggar och ändå är hemma på morgonen). Idag blev det scones till frukost, inspirerad av http://lchfamanda.wordpress.com
 
Till ca 4 scones
 
2,5 dl pofiber
2 tsk bakpulver
2 krm kardemumma (smaksak)
0,5 msk fiberhusk
1 krm salt (insåg nu att det glömde jag totalt bort, men det gick bra ändå)
4 ägg
1 dl grädde
0,5 dl turkisk yoghurt/fraiche eller likn. 
 
Sätt ugnen på 225grader. Vispa ihop ägg, grädde och yoghurten. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål. Rör i det torra i äggsmeten. 
Låt smeten svälla i ca 15 min. 
 
Klicka ut bullar på en pappersklädd plåt. Baka i mitten av ugnen till de fått en gyllene färg, ca 15-17 min. 
Servera med mycket bregott och ost, mmm!
Jag plattade ut mina bullar innan de åkte in i ugnen, nästa gång ska dom få vara lite "högre" :) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback