Mejerifria fröbullar - LCHF

Jag har hela hösten jobbat på en förskola där ett barn har luftburen äggallergi och det har varit lika svårt varje dag att hitta något sibstitut till äggfrukosten. Tonfiskröra och liknande har fått följa med ibland, men jag har gärna majonnäs i mina röror och dessutom tröttnar jag lätt på samma, samma. SÅ, i söndags hittade jag Äntligen ett recept på ett äggfritt bröd som inte såg så "stabbigt" ut och som hade fått jättebra "omdömen". Var såklart tvungen att testa. Hittade receptet hos http://nillaskitchen.com, men ändrade på några småsaker då det inte fanns hemma. Det blev riktigt gott! Jag bjöd dock en icke-LCHF:are på jobbet och det var sådär.. ;)
 
Mejeri -och äggfria fröbullar
6-7 st
 
Steg 1
1 msk fiberhusk 
0,75 dl pumpafrön
0,75 dl solrosfrön
1 dl hela linfrön
4 dl vatten
0,5 dl rapsolja (går även bra med vatten)
 
Mät upp fröna och blanda i resterande ingredienser - blanda väl. Låt stå i 1 timme.
 
Steg 2
1 dl kokosmjöl
0,5 dl pofiber
1 msk fiberhusk
1 msk bakpulver
0,5 tsk salt
 
Sätt ugnen på 200grader.
Blanda alla torra ingredienser för sig. Rör i det torra i frö- och vattengelén.
Blanda väl (jag tog elvisp, det funkade bra). 
Blöt händerna lätt, forma 6-7 bullar och lägg på bakplåtspappersklädd på. 
Grädda i ca 30 min. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback