Medvetna val

Jag tänkte bara dela med mig lite snabbt av min åsikt när det gäller olika val, fokus kost
 
Långt innan jag började med LCHF så var väldigt många av mina val omedvetna och impulsstyrda. Blev jag sugen på godis kl 20.50 på kvällen (och affären stängde 21) så var det bara tvunget att jag skulle rusa dit. Jag kunde ju inte klara mig utan. Eller? (En annan gång ska jag försöka berätta lite om mitt gamla, sjuka beteende med att dessutom besöka olika affärer. Påminn mig om jag glömmer, det är rätt intressant och vet att många delar samma erfarenhet som jag. Dock lite skambelagt, så många vågar inte prata om det).
Det var såklart delvis den där sockerdjävulen om spökade i mitt huvud, men jag var heller inte den som försökte in i det längsta att stå emot. Mina beslut gick rätt fort att fatta. Då. 
 
Idag däremot, så är det totalt annorlunda. Det är som att jag inte är samma människa när det gäller just det. Dels har jag väldigt sällan sötsug över huvudtaget, men just skillnaden är att alla, och då menar jag verkligen alla, mina val idag är helt medvetna. Jag stoppar ingenting i munnen av ren impuls. Jag vet precis vad jag får äta inom lågkolydratkosten, och vad jag mår bra och mindre bra av. Jag vet att om jag trycker i mig en kanelbulle så mår jag extremt dåligt, både psykiskt och fysiskt, i en vecka sen. Alltså inte värt det. 
 
För några månader sen var jag sjuk och tappade min matlust totalt, äcklades av princip allt utom smoothies. Jag gjorde då valet att några gånger mixa ner en halv kiwi. Medvetet, för att jag helt enkelt behövde C-vitaminer. En bild på det la jag ut på Instagram där jag genast fick några kommentarer om att "Det är inte bra", "Det är massa socker" bla bla bla. Som att jag inte vet det? Jag har ätit LCHF i snart ett år, jag vet att frukt inte är bra.
Men det var ett medvetet val jag gjorde (jag fick inga större men av det..).
 
Igår gjorde jag valet att till mellanmål toppa min kesogrädde med en passionsfrukt. Ett medvetet val. 
Jag vägde fruktköttet, räknade och kom fram till att det jag fick i mig på det var knappt 1,5g kh. 
Det tycker jag är helt okej. Det är inget jag brukar äta, så det kändes som lite vardagslyx helt enkelt. 
Jag la upp även detta på Instagram och var beredd på att ta fighten, men vet ni? Inte en enda negativ kommentar denna gången. 
Var det för att folk tänker "Hon vet att det inte är det bästa att äta, men har ändå ätit LCHF så länge så hon har säkert koll på det", eller var det endast för att jag skrev ut att det inte var så mycket kolhydrater i det? 
Det tål att funderas på..
 
 

Kommentarer
Caisa säger:

Samma sak gäller när jag åt TVÅ SKIVOR äpple häromdagen. Fick en chockad förfrågan att "Oj! Äter du inte så strikt längre? Äter du äpple?" Som om det var något jag borde känna skuld över. Menar då alltså inte din kommentar på bloggen utan en annan.

Tycker det är helt sjukt att folk reagerar över enstaka tillfällen. Lchf betyder Low carb high fat. Ser jag på min kost i det stora är det precis så den ser ut. Lågt intag (dock inte nollat) kolhydrater och mycket fett.

Folk är jävligt bra på att peka finger. Att tex nötter i stor mängd eller grönsaker som lök innehåller mkt kh tänker de däremot inte lika ofta på.

Lchf handlar inte om att bannlysa saker. Det handlar om att hitta balansen mellan kolisar och fett. Så tycker iaf jag.

Svar: Jag förstå precis vad du menar. För det första; låt folk äta vad de vill och sen behöver man faktiskt inte alltid säga HÖGT vad man tänker. Det går att hålla "elaka/hånande" kommentarer inom sig. Stå på dig!!
Kram
kanduvisslajohanna.blogg.se

2013-02-15 | 15:41:45
Bloggadress: http://caisalintunen.wordpress.com
Anna säger:

Tack för ett bra inlägg. Jag kan tycka det är lite jobbigt när folk lägger sig i. Du äter ju vad du vill och som du säger det är ditt val. Främst, du vet ju hur du ska äta när du äter lowcarb. Jag tror att det var det att du skrev ut hur mkt det var i. Folk är ganska snabba på att kommentera annars. Kanske är det bara jag som gissar fel i denna frågan. Jag hoppas det iaf! Många kramar

Svar: Precis! Om alla bara kunde sluta lägga sig i alla andra heeela tiden så vore det faktiskt mycket bättre :) Sen är ju de flesta urgulliga, men det är någon gång då och då som man får någon liten "näbba" på tråden :) Kram på dig!
kanduvisslajohanna.blogg.se

2013-02-15 | 23:05:25
Bloggadress: http://Overenskommelsen.blogg.se
Malin säger:

Jag tror jag har hamnat på ungefär samma plats som du, psykiskt! Att det faktiskt är jag som bestämmer vad jag äter, och att om ett livsmedel triggar läskiga impulser måste jag ha kontroll över det :) Sjukt härlig känsla!

Svar: Men vad skönt, Malin! Jag sitter faktiskt här och nu och ska läsa ditt senaste blogginlägg :) Kul! :) Kram på dig!
kanduvisslajohanna.blogg.se

2013-02-17 | 12:32:07
Bloggadress: http://snyggmalinn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback