Mockarutor/kärleksmums

Nämen oj, ett recept på nåt som inte finns på bild på Instagram! Herregud, vilken grej ;) 
 
Här kommer i alla fall ett recept på mockarutor (eller vad ni nu kallar dem).
 
20 bitar
 
3 ägg
1,5 dl stevia strö
50g smör
50g kokosfett
1 dl grädde
1 dl mandelmjöl
0.25 dl bakepro
0,25 dl fiberhusk
2 msk kakao
1,5 tsk bakpulver
45 g mörk choklad, stevia-sötad
 
Glasyr: (eget påhitt, smaka dig fram)
0,5 dl kokosfett
2 dl grädde
45g mörk choklad, stevia-sötad
1-2 msk starkt kaffe
2 msk kakao
1,5 sukrin melis
Riven kokos
 
Sätt ugnen på 175grader. Smält smör och kokosfett. Vispa ägg och sötning fluffigt. 
Tillsätt grädden i fettet och blanda ner det i äggsmeten. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i äggsmeten. 
Bryt chokladen i dens egna "rutor" (blir ca 8-10st). Klä en form med bakpapper (ca 20*30cm). Häll smeten i formen och tryck ner chokladbitarna lite varstans i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 30-35 min. 
Låt kakan svalna. 
Smält kokosfett på låg värme, låt chokladen smälta med och rör sen ner övriga ingredienser till glasyren. Sjud glasyren på svag värme en bra stund och låt den bli tjockare. Rör hela tiden.
Bred ut glasyren över kakanoch strö rikligt med socker på kakan.
Låt kakan stå kallt och skär sedan i bitar.
 
Ursprungsreceptet kommer från Annika Rogneby, men är modifierat av mig efter mina smaklökar och vad som fanns hemma. Glasyren är eget påhitt då jag inte riktigt gillade det som stod i receptet :) 
 
 
 

Kommentarer
Anna säger:

Åh va snygg din blogg är, och åh va läskande de där rutorna är!

Svar: Åh tack snälla du! :) Jag är nöjd! Nu representerar den "mig" :) De var riktigt goda, testa vet ja! ;) I Kläppen på påsk kanske du får möjlighet att smaka nåt gott ;) haha. För jag hoppas du ska med upp?!
kanduvisslajohanna.blogg.se

2013-02-07 | 14:50:26
Bloggadress: http://annahelenas.webblogg.se/
Anna säger:

Mums! Ser gott ut :)

Svar: Ja, dem får du testa! :)
kanduvisslajohanna.blogg.se

2013-02-09 | 21:09:44
Bloggadress: http://overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback