Vaniljglass med jordgubb och maräng

Gjorde en så otroligt god glass igår, helt galet. Min pappa som inte brukar gilla LCHF-grejer smakade på smeten innan det frystes och blev helt lyrisk. Bra betyg!

Vaniljglass med jordgubbssås och krossad maräng

4-6 port.

3 äggvitor
2-3 msk sötning, typ sötströ

Sätt ugnen på 100grader. Vispa ihop äggvitor och sötning tills du kan hålla bunken över huvudet utan att bli kladdig (haha). Klicka ut på bakplåtspapper och grädda ca 60-90 min, beroende på effektivitet i ugnen. Mina blev lite för mjuka och jag hade inne dem i 75 min.

3 dl grädde
250g tinade jordgubbar+1,5 msk sötning
1,5 msk sötning
2 tsk vaniljpulver

Vispa grädden lagom fast. Blanda i sötning och vaniljpulver. Mixa jordgubbarna (med stavmixer) till en slät sås och smaka av med sötning.
Rör försiktigt i jordgubbssåsen och krossade maränger i smeten, typ "virvlar". Häll upp i form och frys ca 3-4h, ev längre.

Så galet gott! Ni måste prova!

Receptet är inspirerat från fina Caisa, men som vanligt modifierat och ändrat efter min smak.




Kommentarer
Kajsa ♡ säger:

Låter hur gott som helst! :)

2013-07-29 | 11:24:12
Bloggadress: http://doucare.nu
Emilie säger:

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-07-29 | 15:01:34
Bloggadress: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback