Snabb limecheesecake i glas

Igår gjorde jag denna goda cheesecaken. Receptet kommer från 56kilos app, men det blev på tok för sött så jag ändrade lite - som vanligt. 

1,5 dl grädde
250g kesella
0,5 dl sötning 
2 lime, skal och saft
2 äggulor
1 gelatinblad
1 tsk vaniljpulver

50g smält smör
1,5 msk sötning
1,5 msk mandelmjöl
Hallon

Lägg gelatinet i kallt vatten. Vispa grädden. Vispa ihop äggulor med sötning och vaniljpulver. Blanda i kesellan och limen. Rör i grädden. 
Värm ljummet (inte koka!!) i en kastrull så att gelatinbladet smälter. Ställ in i kyl i ca 4-5 h. 

Sätt ugnen på 175grader. Rör ihop mandelmjölet, det smälta smöret och sötningen. Bred ut på en plåt och ställ in i ca 8-10 min. Stäng sedan av ugnen och låt det torka i 30-60 min. 

Varva kräm, kakbitar och hallon i glas. Njut! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback